Skip to content


Fòrum d’Indigestió 2009. Perfecto Herrera

Escrit el 26/03/2009 per admin a la categoria Intervencions al Fòrum, Música i tecnologia.
Tags: .

Fòrum 09. Perfecto Herrera
Professor de l’ESMUC i membre del grup de recerca en tecnologia musical.

“El paper de la tecnologia musical al servei de les músiques difícils”

(…) Definir què és una música difícil no és el meu objectiu. Podríem caracteritzar-la amb xifres de vendes, xifres d’oients, a partir del mateix oient, parlar de l’esforç que requereix la seva escolta, però jo prefereixo definir-la a partir del contingut musical: aquest és el nucli de l’argumentació. Si ens centrem en les característiques musicals de qualsevol música que algú pugui dir que és difícil, començarem a veure que, algunes, tenen trets comuns. Podem començar a fer agrupaments de músiques difícils. Si ho podem fer d’una forma perceptiva, musicològica, també podem desenvolupar programes informàtics que s’apropin a aquesta manera d’escriure música.

[…] Quan comencem a utilitzar aquestes tecnologies per ajudar els processadors de cerca, els processadors d’escolta o d’aprenentatge musical, comencem a ajudar les que tenen més requeriments d’escolta o limitacions d’oients o econòmiques. Si podem descriure una peça musical, podem descriure una col·lecció musical i automàticament totes les cançons que es tenen guardades al disc dur o al reproductor musical, i amb això podem generar un perfil de les preferències musicals de cadascú. Amb aquest perfil podem comparar músiques i, per tant, si tenim unes determinades músiques considerades difícils, podem veure que en l’univers de músiques accessibles telemàticament, n’existeixen unes altres que també ho poden ser i que potser aquell usuari desconeix. Fent aquest encaix, li podem començar a recomanar músiques.

[…] La tecnologia democratitza l’elecció musical, no estem obligats a consumir allò que les majors ens venen o, fins i tot, allò que el nostre grup social de referència ens vol convèncer que ens ajuda a identificar-nos. I aquests són els recomanadors que estem començant a veure que funcionen i que, en els propers anys, seran els ajudants, els assistents de les nostres experiències musicals. No només ens ajudaran a escoltar música, sinó que també ajudaran l’artista, el creador. Avui en dia sembla que si no tens pàgina al Myspace no existeixes. Segurament ens en riurem d’aquí a cinc anys. En el nou context plantejat, el que importa, de cara al creador musical que fa músiques difícils, és que s’ha de preocupar d’estar actiu, ha de generar molt de material, perquè la diversitat precisament és la que l’ajudarà a sortir-se’n, d’això que els tècnics economistes anomenen l’economia de la cua llarga. […]

(resum escrit a Nativa 49 per Jac Cirera)


0 Respostes

Si vols pots seguir els comentaris per RSS.



Pots escriure HTML senzill

Trackback?



Últims comentaris

Autors

Arxius

Què és Nativa.cat?

Nativa és una publicació musical editada per Indigestió (abans en paper, ara només a internet), dedicada a la cultura musical de la ciutat de Barcelona. Parlem de música des de la proximitat, des del coneixement immediat dels músics i les seves produccions, del públic i les seves reaccions, i no tant des de la cultura mediàtica global.

Què és Indigestió?

Indigestió és una organització professional, i no-lucrativa, creada el 1995, que treballa, des de Barcelona, per promoure la cultura musical, des de la perspectiva del ciutadà. El nostre eix principal no és la promoció dels artistes o el negoci musical, sinó l’aprofundiment en les relacions entre la societat i els artistes. Ah, i també tenim una medalla del FAD!

Contacte

Mail to info(a)indigestio.com

Política de privacitat

Donen suport

fesnos_indies

fesnos_indies

mininativa és una publicació d'mininativa subjecta a una llicència Creative Commons ( BY NC ND )